Ledó Gumiszerviz és értékesítés

Tel.:+36-30-494-9534
E-mail: jozsef.ledo@gmail.com
8411 Veszprém-Kádárta, Vasút u.17

Nyitva tartás

Hétfő-Péntek: 9:00-17:00
Szombat: 9:00-12:00
Vasárnap: zárva

Autóklíma fertőtlenítés

Ma már szinte minden autóban van légkondicionáló. Más kérdés, hogy használatra alkalmas állapotban van-e a klímaberendezés. A klímaberendezés karbantartásnak, tisztításnak és a feltöltésnek is rendszeresen ismétlődnie kell.

Sokan a kétévente kötelező klímaberendezés karbantartást nem végeztetik el az autójuk légkondicionálóján, pedig a pollenszűrő cseréjére és a fertőtlenítésre ennél is sűrűbben, nagyjából évente lenne szükség a benne elszaporodott gombák és baktériumok miatt. Pedig ha az utazás vége előtt pár perccel kikapcsolnánk a klímát, vagy megérkezéskor még egy kicsit járatnánk a szellőzést, (hogy a még áramló levegő megszárítsa a hőcserélőt), el lehetne kerülni a gombák kialakulását a szellőzőrendszerben.

Azonban azt sem árt tudni, hogy ha bekapcsolt klímánál posványszag terjed az autóban, az jó eséllyel nemcsak a baktériumok és a gombák miatt van, hanem azért, mert nem tud elfolyni a hűtőrendszerből kicsapódó pangó víz. Ezt általában vagy kisebb konstrukciós hiba, vagy az ürítő eldugulása okozza.

Mivel az autó légkondicionálója a háztartási hűtőkkel ellentétben nyitott rendszerű, ezért hetente egyszer – még télen is – mindenképpen be kell kapcsolni a klímát, hogy a hűtő közegében lévő olaj gondoskodhasson a tömítések kenéséről. Persze télen sem kell ilyenkor fagyoskodni a kocsiban, a klíma használható melegre állítva is, ekkor a párátlanítás lesz különösen hatásos. Ha sosem használják a légkondicionálót, akkor a kenőolajat tartalmazó hűtőközeg nem áramlik a rendszerben, amitől a különböző tömítések kiszáradnak, repedeznek.Ennek következményeként a nagynyomású gáz fokozatosan elszivárog a klímaberendezésből.

Időszakos klímafertőtlenítésre több módszer is létezik, az egyszerűbbeket otthon is elvégezheti bárki, mert szerelni sem kell tudni hozzá. A habos megoldásnál ki kell szedni a régi, koszos pollenszűrőt, és utána az utastér légbeömlőibe kell fújni vékony csövön keresztül a fertőtlenítő habot, ami kicsit rizikós, mert a hab akár a hifit vagy egyéb elektronikát is elérhet a szellőzőrendszerben.

Másik a klímabomba, vagy más néven klímagránát, ami nem más, mint egy fertőtlenítő hatású, ózontartalmú spray.Járó motorral és bekapcsolt klímaberendezéssel, belső keringetésre kapcsolt, maximális ventilátorfokozattal, lábtérre irányított utastér szellőzés mellett kell az általában illatos spray-t kibiztosított szórófejjel, fújó állapotban az utastérben hagyni. Miután negyed órán belül kifogyott, még egy kicsit járatni kell a szellőzőrendszert, hogy az ózonos levegő kellően átjárja.

Véleményem szerint mindkét megoldás csak a lelkünket nyugtatja meg, és a pénztárcánkat lapítja, viszont hatékony utastér, szellőzőrendszer tisztítást nem csináltunk.

Ha a szellőzőrendszer megbontás nélküli fertőtlenítésére van szükség, akkor azt, a kórházakban is használatos ipari minőségű Ózongenerátorral tudjuk elvégezni. Ezek a készülékek is rendelkeznek egy vékony szilikon csővel, amely a szellőzőkben levezetve, az általuk kijuttatott ózonnal fertőtlenítik a szellőzőrendszer csöveit, visszamaradó kemikáliák nélkül.

De mi is az Ózon, hogyan működik?

Ózon (O3) „aktivizált oxigén” néven emlegetik; 3 oxigén atomot tartalmaz, ellentétben az általunk belélegzett levegővel, amelyben 2 oxigén atom van. Az ózonnak van az egyik legerősebb sterilizáló hatásfoka, ezért széles körben használják a baktériumok, vírusok, illatok és nem kívánatos szagok végleges kivonásához. Amikor a szennyeződések, baktériumok, vírusok ózonnal érintkeznek, teljesen elpusztulnak az oxidációs folyamat eredményeként. Egy extra oxigén atom elfogy, és ezt követően semmi sem marad, nincs szag, illat, baktérium. Az ózon visszaváltozik oxigénné a használatot követően.
Vegyszermentesen, adalékok nélkül írt szagokat, nem hagy nyomot, nem igényel emberi felügyeletet.

Az autók belterében, utastéri szellőzőrendszerben megtelepedő kórokozó vírusoknak és baktériumoknak 2 fő eredete van:

A külső levegőből és a klíma/fűtés használatából megtelepedő vírusok-baktériumok, melyek erős asztma és allergiarohamokat is okozhatnak. Ezek elsősorban és nagy számban a levegő beáramló csatornákban telepednek meg. A beépített pollenszűrő ezekre nem nyújt teljes védelmet.

Az autó utasterében (rendszeres porszívózás javasolt) fogyasztott élelmiszerek maradékai által megtelepedő penészgombák-baktériumok, melyek különösen a gyermekeket és a gyenge immunrendszerrel rendelkező személyeket veszélyeztetnek gyulladásos eredetű betegségekkel.

Az esetleges kellemetlen beivódott szagok megszüntetése az utastérben(nem illatosítóval való elfedése!) nem mindig könnyű feladat, azonban az ózon használatával a nem kívánatos szagok teljességgel kivonásra kerülnek.. Az ózon kezelést követően semmiféle egészségre veszélyes anyag nem marad.

Az autó utastéri szellőzőrendszer higiéniai kezeléseket évente 4-szer ajánlott elvégezni de 2-szer tavasszal és az őszt követő közelgő influenza időszak ellen mindenképpen.

Az ózontechnológia nem hagy maga után semmilyen nyomot vagy foltot, de folt eltávolításra nem alkalmas. Emberi beavatkozás nélkül szünteti meg a kárpitokba ivódott kellemetlen szagokat, kórokozókat.

Ha nem volt jellemző, hogy a klímahasználatot követően légúti problémák jelentkeztek, akkor egy általános utastér fertőtlenítés elegendő. Műhelyemben az említett Ózongenerátorral történő utastér fertőtlenítés díja 7000Ft, amely  45 perces munkát jelent, majd legalább 20 perces szellőztetést követően lehet az autóval elindulni.

Amennyiben okozott légúti problémákat a klíma, akkor javaslom, hogy a szellőzőjáratok mélyére levezetett katéterrel is végezzük el a fertőtlenítést, erre érdemesebb több időt szánni, szellőzőnként 8-10 perces időtartammal számolva, majd egy 30 perces utastéri fertőtlenítéssel zárva. Elindulni szintén csak szellőztetést követően javasolt, ezért akár másfél órát is jelenthet az említett tevékenység, így ennek megfelelően érdemes a kezelés időpontját megválasztani.

Az említett utastér fertőtlenítések előtt a pollenszűrő cseréje szükséges!